Výběr správné didaktické hračky: Kdy je která vhodná?
Didaktické hračky jsou pro dítě velmi důležité, protože spojují dětskou hru s učením. Hra provází dítě celým dětstvím a během hry se dítě může hodně naučit. Didaktická hračka může dítěti vštěpovat nové poznatky, dovednosti, můžeme stupňovat požadavky na jejich tvůrčí činnost, můžeme rozvíjet jejich fantazii. Co se dítě naučí při hře si také snadno zapamatuje. Didaktická hračka může dát dítěti do života velmi mnoho, proto mají tyto hračky nezastupitelné místo.
Ve fázi vývoje dítěte jsou hračky nejdůležitějším společníkem při poznávání svého okolí. Při výběru hraček je důležitá kromě kvality např. jejich barevnost, materiál, tvary, různé zvukové efekty a jiné.
Dobrá hračka by neměla mít žádné hranice pro dětskou fantazii. Přesně takový typ hračky splňuje vše to, co dítě očekává. Rozvíjení představivosti, to je ta důležitá vlastnost každé hračky, která dítě neomrzí a dokáže bavit dítě dlouhé období.
Hračky by měly u dětí rozvíjet tyto schopnosti:
Výběr didktickej hračky podle věku
Ačkoliv ví dítě v prvním roce říci jen pár slov, řeč se rozvíjí také velmi rychle. Je dobré její rozvoj podporovat různými zvukovými hračkami.
Vhodné hračky: hračkářský buben, xylofon nebo jiné jednodušší dětské hudební nástroje, hrací stoleček se zvířátky, dřevěné zvířátka z farmy, hračkářský vysavač, kobereček s autodráhou, pěnové puzzle
Po dovršení jednoho roku se jemná motorika rozvíjí velmi rychle. Už 18 měsíční dítě nemá problém postavit věž z několika kostek. Při manipulaci s předměty začíná být už pružnější. Dobré hračky na podporu jemné motoriky jsou tedy různé kostky, jiné geometrické tvary a větší puzzle skládačky, s nimiž může dítě manipulovat.
Vhodné hračky: manipulační kostky, věže, pyramidy, labyrinty, vícevrstvá puzzle, hry na rozpoznávání tvarů, vkládací skládačka, puzzle se zvířátky, jednoduché skládačky, senzorické kroužky
Nevhodné hračky: Dítě první 1,5 objevuje svět a hračky všemi smysly a často si je vkládá do úst. Nevhodné jsou proto hračky s ostrými hranami, velké kusy a na úchop příliš složité hračky, hračky z těžkého materiálu, nebo které sestávají z drobných předmětů a dále plyšové hračky.
Jsou vhodné hračky hlavně na rozvoj jemné motoriky. Vybírat můžete různé didaktické hračky hlavně manipulační hračky, které jsou nejcharakterističtějším typem hraček v tomto vývojovém období.
Vhodné hračky: větší dřevěné korálky a šňůrka, kostky, geometrické tvary, logické hry, zkoumání a experimentování, mozaiky, domina, pexesa, různé puzzle
Nevhodné hračky: Děti v tomto věku většinou ještě nejeví zájem o hry, které vyžadují trpělivost. Dávají přednost individuálnímu způsobu hry. Netrapte se s výběrem nějakých složitějších her
Nejtypičtější v předškolním věku je hra na dětské povolání. Pomalu začíná rozumět pravidlům a jako vhodná hračka může být i jednoduchá společenská hra. V tomto věku děti začínají rozumět sociálním situacím pomocí hry.
Děti rádi používají kostky a stavebnice. Od jednodušších schůdků, bran a vláčků procházejí v tomto období ke stavění domků, či hradů.
Vhodné hračky: skládačky, stavebnice ve formě čísel nebo písmen, jednoduché počítadla, výbava na dětské povolání, grafomotorické pomůcky, logické společenské hry nebo karty, mozaika, hodiny a váhy
Nevhodné hračky: Dominantní je imitační učení, a tudíž je třeba se vyvarovat příliš bojovým hrám nebo předmětů.
Při školákovi se výběr hraček rozšiřuje, inspirovat bychom se mohli zejména těm, co ho baví a jak jej hravou formou motivovat k učení.
Vhodné hračky: skládačky, matematické a logické hry, hudební nástroje, zkoumání a experimentování, kouzelnická sada
Nevhodné hračky: Vhodné je vyvarovat se příliš složitým hračkám.
Od 11. roku nastupuje starší školní věk a při výběru hračky nebo dárku bychom měli sáhnout už po jiných typech hraček. Záleží také na tom, zda jde o dívku nebo chlapce a také hodně nám napoví i jejich záliby.
Vhodné hračky: různé stavebnice, puzzle, společenské hry
Nevhodné hračky: Je třeba se vyhnout hračkám, které jsou vysloveně pro malé děti.